Haal meer uit structured data
Structured data klinkt vast als ingewikkelde ICT-taal. Het gaat inderdaad ook over codes, maar heeft een groot effect op je SEO. Met structured data wordt er betekenis gegeven aan je content voor de zoekmachine. Hoe dat precies werkt? Lees dat in onze blog en haal meer uit structured data.
Wat is structured data?
First things first, wat is structured data? Eigenlijk is het niks meer dan een stukje code die je toevoegt aan je content. Dit doe je zodat de zoekmachine deze beter en makkelijker kan lezen en begrijpen. Easy toch? Oke, misschien iets meer uitleg nodig.
Je geeft betekenis en context aan je content. Je verduidelijkt waar bepaalde content over gaat. Een andere term die je wellicht al voorbij hebt zien komen is ‘markup’. Je maakt je content begrijpelijk voor de zoekmachine. Maar, ook je bezoeker heeft er baat bij. Je bezoeker kan de informatie die de zoekmachine laat zien gebruiken om keuzes op te baseren. Zo trek jij nog gerichter nieuwe bezoekers naar je website. Er zijn verschillende formats die je kan inzetten. Hier zullen we je de details van besparen. Meer weten over deze formats? Bekijk dan Google Search Central voor meer uitleg.
Rich snippets
Door nuttige structured data toe te voegen aan jouw website toont de zoekmachine in sommige gevallen extra informatie. Zoals de prijs van een product, voorraadstatus of beoordelingen. Die extra data die op de zoekresultatenpagina (Search Egine Results Page, SERP) wordt getoond zijn: rich snippets. Deze rich snippets zorgen ervoor dat jij eruit springt ten opzichte van je concurrenten. Doordat jij meer opvalt zullen meer bezoekers doorklikken naar jouw website, wat resulteert in een hogere CTR. Klinkt goed toch?
Voordelen van structured data
Deze rich snippets krijg je niet gegarandeerd als je structured data toepast, maar als je dit niet toepast krijg je ze zéker niet. De grote vraag is dan: waarom zou ik het dan wel doen? De twee grootste voordelen van structured data:
- Relevante zoekresultaten. Wanneer jij aan de zoekmachine vertelt waar je content precies over gaat zal die dit beter oppakken en verwerken. Zo ziet Google misschien ook meer onderwerpen waar jouw content waardevol kan zijn. Hoe meer waardevolle zoekresultaten, hoe groter je bereik bij je potentiële doelgroep.
- Blink uit tussen de concurrentie. Je klikt zelf toch ook eerder op een uitgebreid zoekresultaat dan alleen een titel en kleine meta description? De kans dat meer mensen op jou gaan klikken is aanzienlijk, waardoor je CTR ook zal stijgen. Dit gaat Google ook opvallen waardoor jij wéér beter gaat scoren. Win-win dus.
Misschien blijft structured data nog een beetje abracadabra voor je. Ik heb je in deze blog in ieder geval een klein inkijkje gegeven in de wereld van structured data. Meer weten over wat structured data voor jouw bedrijf kan betekenen? Stuur ons gerust een bericht en dan gaan we samen kijken wat we voor jou kunnen doen.