De gids voor lokale online vindbaarheid
Met je lokale horecazaak concurreren tegen alle restaurant door heel Nederland om de toppositie in google te bemachtigen? Ja, dat klinkt inderdaad als mission impossible. Maar boven de concurrenten in de buurt uitstijgen? Yes, dat doen we met lokale Zoekmachine Optimalisatie, ofwel lokale SEO. Je potentiële doelgroep bevindt zich misschien wel veel dichter bij je onderneming dan je denkt. Met lokale SEO bereik jij deze doelgroep in een handomdraai. Hoe? Read and learn.
Spoedcursus lokale SEO
Mensen zijn een stuk lokale geworden en in de trant van: #supportyourlocals, gaan steeds meer
mensen opzoek naar producten dichterbij huis. De uitgelezen kans voor jou om op te vallen tussen de concurrenten! Maar, waar moet je beginnen?
Stel je voor: iemand is opzoek naar een leuk Italiaans restaurantje in de buurt. Het eerste wat
iemand doet? Helemaal goed: Googelen. De grote vraag voor jou is natuurlijk: hoe zorg je ervoor
dat jouw website in de top van Google komt te staan? Lokale SEO is het antwoord.
Stand out from the crowd
Maar, wat doet lokale SEO nu eigenlijk? Kortgezegd, met lokale SEO wordt je vindbaarheid in bijvoorbeeld Google Maps en op lokale zoektermen, zoals ‘Restaurant Hengelo’, verbeterd. Mensen zoeken steeds vaker via hun telefoon. De locatie van de telefoon waarmee de zoekopdracht wordt uitgevoerd bepaalt de zoekresultaten die je te zien krijgt. Google laat relevante zoekopdrachten zien in de buurt van de locatie van de telefoon. Dus wil jij met jouw business lokaal opvallen en klanten uit de regio trekken? Gebruik dan deze 5 tips om lokale SEO toe te passen binnen jouw marketingstrategie.
1. Google Mijn Bedrijf (GMB)
De allergrootste #1 tip: registreer je bij Google Mijn Bedrijf (GMB) als je dit nog niet hebt gedaan. Nou, na het lezen van deze blog dan. Hierdoor wordt je onderneming sneller herkenbaar voor Google en zichtbaar in de zoekresultaten van Google Maps. En dit is heel belangrijk, want Google Maps is al bijna een zoekmachine op zich geworden. Je potentiële klant kan zo doorklikken naar je website, direct contact met je opnemen en ziet gelijk de route naar jouw bedrijf. Zorg dat je profiel up-to-date is en door dit goed in te vullen en actueel te houden zorg je direct voor een betere lokale vindbaarheid. Extra tips voor je profiel in Google Mijn Bedrijf:
- Verzamel zo veel mogelijk beoordelingen
- Selecteer de juiste categorie voor je bedrijf
- Voeg professionele foto’s van je bedrijf, je diensten en een link naar je website toe
2. Structured data is hot
Het is belangrijk dat Google zo veel mogelijk informatie heeft over jouw bedrijf. Structured data is een stukje code in de HTML van je website dat belangrijke informatie bevat, zoals de locatie en contactgegevens. Hiermee voorzie je Google van meer informatie die belangrijk is om op te vallen. Je kan review sterren tonen in de zoekresultaten en Google ziet nog beter waar jouw bedrijf zich bevindt en hoe je contact kunt opnemen. Op deze manier valt je zoekresultaat meer op en krijgt Google meer informatie zodat jouw bedrijf op de juiste lokale zoekresultaten getoond kan worden. Gebruik de structured data testing tool van Google om te zien hoe jouw bedrijf ervoor staat.
3. Build that link
Linkbuilding kan er ook voor zorgen dat je lokale vindbaarheid een boost krijgt. Dit zijn linkjes die op andere websites staan die verwijzen naar jouw website, eigenlijk een soort digitale mond-tot-mond reclame. Met deze lokale backlinks benadruk je nogmaals je lokale diensten en producten. Wees creatief met het verkrijgen van backlinks, maar hou je wel bij relevante content. Wil jij bouwen aan jouw linknetwerk? Bekijk wat linkbuilding voor jou kan doen.
4. Relevante lokale content is key
Content is key, zeker als het om lokale SEO gaat. Om op de juiste lokale zoektermen vindbaar te zijn moet Google weten wat jij eigenlijk te bieden hebt. Met goede content kan Google lezen waar jouw pagina over gaat en welke producten of diensten je aanbiedt. Ga aan de slag met landingspagina’s en blogs en schrijf zoveel mogelijke relevante lokale content. Heb jij een cafetaria in Borne? Schrijf dan zo veel mogelijk relevante informatie over jouw bedrijf. Informatie over je openingstijden, parkeermogelijkheden, speciale evenementen en het gebied waar jij je op richt kunnen bijvoorbeeld al heel zinvol zijn. Weet je niet zeker welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw doelgroep? Doe dan eerst een zoekwoordenonderzoek. Met behulp van Keyword Tools kun je zoekwoorden ontdekken waar jouw doelgroep op zoekt. Dit kan je verwerken in je content voor een nog betere vindbaarheid.
5. Lokaal Zoekmachine Adverteren
Het enige probleem is misschien dat niet iedereen direct lokaal zoekt. Sommige mensen zullen inGoogle alleen zoeken op ‘Sportschool, in plaats van ‘Sportschool Hengelo’. Maar, geen paniek. Met een effectieve lokale SEA-campagne kun je ook deze mensen naar je website trekken. Dit kan je bijvoorbeeld doen door lokaal te adverteren op het zoekwoord ‘Sportschool’. Lokale SEA is de perfecte aanvulling op je uitgebreide lokale SEO-campagne en vullen elkaar in harmonie aan. Door de combinatie van lokale SEO en lokale SEA ga je voor een optimaal lokaal bereik binnen je doelgroep. Begint het je nu allemaal een beetje te duizelen? No worries. Heb je vragen of wil je meer weten over SEO, SEA, Linkbuilding of wat wij voor jou kunnen betekenen? Stuur ons een berichtje en onze specialisten schieten je te hulp.