De do’s en don’ts van SEO
Het geeft elke ondernemer slapeloze nachten: die perfecte SEO strategie. De ideale manier om waardevolle bezoekers naar je website te krijgen. Maar, dat doe je natuurlijk niet binnen een handomdraai. Het is vallen en opstaan om uit te vinden wat nu die juiste manier is. Om je een beetje op weg te helpen hebben wij in ieder geval al 6 do’s en don’ts voor jouw SEO strategie.
Don’t: copy paste
Leuk tekstje gezien bij de concurrent? Copy paste en klaar! Een absolute don’t dus. Klinkt logisch, maar het zal je verbazen hoe vaak dit nog gebeurt. Gewoon kopiëren en plakken van de concurrenten is natuurlijk nooit een goed idee. Wees uniek met je eigen content.
Maar ook de zoekmachine houdt niet van deze tactiek. Zoekmachines zien de dubbele content en zullen je daarvoor zeker niet belonen. Sterker nog, je zal snel plekken in de ranking verliezen. Inspiratie opdoen is natuurlijk niet strafbaar, maar probeer er altijd je eigen draai aan te geven.
Do: wees uniek
Unieke content klinkt als een piece of cake, maar ik weet ook dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. Even een leuke tekst typen is natuurlijk niet genoeg. Je moet natuurlijk ook wel een beetje die zoekmachine in je achterhoofd houden. Wat willen mensen lezen? Wat spreekt ze aan? Allemaal vragen over het maken van goede content.
Schrijf met een doel voor ogen. Het belangrijkste uitgangspunt: maak content voor mensen, optimaliseer voor de zoekmachines. Een copywriter ben je natuurlijk niet zomaar, maar wij kunnen je wel helpen om je er verder in te verdiepen. Leer het in onze blog over copywriting.
Don’t: spammen met keywords
Zoekwoorden zijn natuurlijk van belang voor een goede SEO strategie, maar overdrijf het niet. Probeer niet zo veel mogelijk zoekwoorden in je tekst te proppen om maar goed vindbaar te zijn. Dit werkt namelijk andersom. De zoekmachine stelt dit niet op prijs en zal je daardoor een lagere ranking geven. Niet wat je wilt dus.
Do: schrijf voor je bezoeker
Content schrijf je voor je klanten, niet voor de zoekmachine. Schrijf niet een tekst om maar zoveel mogelijk zoekwoorden erin te kunnen zetten. Zoekwoorden zijn natuurlijk essentieel voor goede SEO, maar overdrijf het niet. Schrijf vooral unieke content en verwerk hier je zoekwoorden subtiel doorheen.
Een absolute do voor goede SEO is zoekwoordenonderzoek. Maak bijvoorbeeld gebruik van long-tail keywords. Langere en specifieke zoekwoorden die je kunnen helpen een gerichtere doelgroep aan te spreken. Nog niet helemaal op de hoogte van wat zoekwoordenonderzoek precies is? Lees het is onze blog hier!
Don’t: korte termijn resultaten
Google lijkt een soort supermachine, maar zelfs die heeft tijd nodig om je aanpassingen te verwerken. Veel scoren op zeer korte termijn is niet haalbaar. Met deze tips verbeter jij je SEO strategie, maar het resultaat kan soms wat langer uitblijven.
Kan jij nu echt niet wachten om het resultaat te zien? Als je recent pagina’s hebt aangepast kan je aan Google vragen om ze opnieuw te indexeren. Alleen zelfs dan ben je niet binnen een minuut naar de top van Google geschoten. Dit kan namelijk ook nog een paar dagen tot weken duren. Wees dus een beetje geduldig en blijf optimaliseren.
Do: houd een oogje in het zeil
Zijn er dan eindelijk resultaten te zien, hou ze goed in de gaten. Google Analytics is hier de perfecte tool voor. Hier kan je zien wie je pagina’s bezoeken, hoe lang en waar ze allemaal naartoe klikken. Op deze manier kan je jouw content blijven optimaliseren om de ultieme strategie te finetunen.
Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen in de wereld van SEO. Je hebt nu een aantal Do’s, maar vooral ook, Don’ts gezien voor jouw SEO strategie. Meer weten over hoe jij jouw SEO zo efficiënt mogelijk kan inzetten? Stuur ons een berichtje en we gaan samen kijken wat we voor je kunnen doen.
