Search Engine Advertising, zo doen we dat
De vraag der vragen: hoe zet je nu een goede SEA-campagne op de kaart? Het is een gebalanceerd spel van de juiste zoekwoorden met de goede tekst en de perfecte pagina. Een advertentie die jou moet helpen flaneren in de top van Google. Maar, hoe maak je nou die SEA-campagne waar iedereen als een magneet naartoe getrokken wordt? Zo doe jij dat met Search Engine Advertising.
1. Zoekwoorden
We hebben het er al vaker over gehad, maar goede zoekwoorden blijven key. Door specifieke en relevante zoekwoorden te verwerken in je advertentie word jij getoond op de plekken die je wilt. Verwerk deze zoekwoorden in de advertentietitel, url en de tekst zelf.
Bepaal naast de zoekwoorden waar je graag op gevonden wilt worden ook zoekwoorden waar je niet op gevonden wilt worden. Vaak word je ook gevonden op zoekwoorden die helemaal niet relevant zijn voor jouw campagne. Je wilt dat je bezoeker op de juiste pagina uitkomt na een klik, niet dat het toch niet helemaal is wat ze zoeken. Zo geef je geld uit aan deze klikken, maar levert dit niet het gewenste resultaat op. Dek dit af door zoekwoorden op te geven waar je niet op gevonden wilt worden: uitsluitzoekwoorden.
Weten welke zoekwoorden relevant zijn? Zoekwoordenonderzoek kan je helpen te bepalen waar je wel, maar ook waar je zeker níet op gevonden wilt worden. Bekijk onze blog over zoekwoordenonderzoek of ga gelijk aan de slag met de zoekwoordentool van Google.
2. Val op met je USP’s
Jouw Unique Selling Points maken je uniek, klinkt vrij logisch. Laat dit dan ook vooral eruit springen in je advertentie. Waarom moet je potentiële klant bij jou aankloppen en niet een deurtje verder gaan naar de concurrent? Dat willen je potentiële klanten zien. Bied jij 24/7 service of levering aan huis? Laat die sparkle zien die jou onderscheid van je concurrentie.
3. Light, camera, call-to-action!
Heel leuk dat iemand misschien wel je advertentie heeft gelezen, maar we willen actie. Geef je klant dat laatste duwtje met een call-to-action. Laat weten wat de mensen kunnen doen en maak je vervolgstappen duidelijk. Bied je online cursussen aan voor SEA starters? Meld je dan vandaag nog aan!
Wat is er mogelijk voor je potentiële klant en wat moet de vervolgstap dan zijn. Wees overtuigend, but not to pushy, daar houdt Google niet van. ‘Bel nu’ vinden ze te dwingen, maar ‘Boek snel’ is volgens Google een beter duwtje in de juiste richting.
4. Goede bestemmingspagina
Oke, heel goed bezig. Je wordt gevonden op de goede zoekwoorden en mensen worden aangesproken door je USP’s. Ze zijn zelfs overgehaald door je call-to-action om op je pagina te klikken. Whoe! Tijd voor feest nu? Niet als je bestemmingspagina een soort advertentiecatfish is.
De pagina waar je advertentie naar verwijst is de bestemmingspagina. Het is niet alleen goed om te zorgen dat de bestemmingspagina aansluit op je advertentie zodat je bezoeker krijgt wat die verwacht, maar het heeft ook een gunstig effect op de kwaliteitsscore van je advertentie.
Zorg ervoor dat de call-to-action die je vernoemde in je advertentie ook echt uitgevoerd kan worden op de pagina. Inschrijven voor de cursussen of een e-book aanvragen? Make it happen.
5. Lokale vindbaarheid
Ben jij er met je lokale onderneming eigenlijk helemaal niet in geïnteresseerd om vindbaar te zijn door heel Nederland? Boven alle resultaten door het hele land in Google uitstijgen voelt voor jou al als mission impossible. Dan is lokale vindbaarheid de oplossing voor jou. Met lokale SEA kan je advertenties richten op de zoekresultaten bij jou in de buurt. Zijn mensen op zoek naar een lokaal restaurantje? Dan wil jij gevonden worden. Leer meer over lokale vindbaarheid in onze blog en wordt de lokale SEO master in jouw regio.
6. Advertentie-extensies
Spring nog meer in het oog van je potentiële klant door de relevante advertentie-extensies in te vullen. Dit zijn de gratis uitbreidingen onder je advertentietekst, zoals beoordelingen, extra links naar je website of je telefoonnummer en adres. Zo neemt jouw advertentie meer ruimte in op het scherm en val je nog beter op, want meer ruimte voor jou betekent minder ruimte voor de rest. Let er wel goed op dat je alleen de relevante extensies invult. Zet je er maar wat tekst neer zodat je er iets hebt staan? Dat is ook hoe Google het dan ziet. Val op, maar onthoudt: less is more.
7. Houd een oogje in het zeil
Zoals we je al vaker hebben verteld: blijf optimaliseren. Het is belangrijk om te kijken hoe je advertentie loopt en wat aanslaat bij de doelgroep. Zie je andere zoekwoorden relevant worden? Kijk nog een keer of die van jou nog wel werken. Is je bestemmingspagina niet meer up-to-date? Blijf een oogje in het zeil houden en kijk waar je kunt bijsturen. Want van optimaliseren kan je leren.
Kortom, zo doe jij dat Search Engine Advertising. Nu je de master bent op het gebied van SEA wil je misschien ook wel aan de weg timmeren met je SEO-strategie. Gelukkig kunnen wij je ook daar mee op weg helpen. Bekijk onze blog over de do’s en don’ts van SEO en speel het spel van de zoekmachines uit.
Heb je hulp nodig om uit te vinden hoe dit spel van SEA nu precies werkt? Onze specialisten kunnen niet wachten op te kijken hoe we dit samen kunnen aanpakken.