SEA? Help!
Meteen bovenaan in Google en meer clicks naar je website genereren klinkt voor elke ondernemer als een droom. Maar met een functionele SEA-campagne, ofwel Zoekmachine Adverteren, kan jouw droom werkelijkheid worden. Met een goede SEA-strategie begin jij aan jouw weg naar de top. Oke, misschien loop ik iets te hard van stapel. First things first, wat is dat SEA nu eigenlijk?
SEA in a nutshell
Even in een lagere versnelling: SEA. Misschien weet je al wat het inhoudt, maar SEA staat voor Search Engine Advertising. SEA draait eigenlijk om het verkrijgen van een betere positie in zoekmachines in ruil voor geld. Dit kan in vrijwel alle zoekmachines, zoals: Google, Bing, Yahoo etc., maar met een marktaandeel van 95% is Google toch wel de echte marktleider in Nederland. Door online te adverteren kan jij je heel specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Je kan adverteren op themawebsites met behulp van een banner, bovenaan de zoekresultaten verschijnen of een shopping advertentie uitzetten. De meest bekende vorm van SEA zijn Search Ads. Wil je meer weten over de andere vormen van SEA? Check onze website om te zien welke vormen je nog meer kan inzetten. Hier lees je alle ins en outs over de vorm van SEA die iedereen wel kent: Search Ads.
SEA in actie
Zoekmachine adverteren is een zeer effectief marketingkanaal. Je kan SEA op verschillende manieren inzetten, maar we richten ons in deze blog voornamelijk op de tekst advertenties. Deze bestaan in de basis uit een titel, URL en een beschrijving. Je koppelt relevante zoekwoorden aan jouw advertentie. Als iemand een zoekopdracht uitvoert worden deze zoekwoorden getriggerd met als gevolg dat jouw advertentie wordt getoond.
Ready, set, go!
In een zoekmachine zijn standaard plekken gereserveerd voor advertenties. Een betaalde publicatie in een zoekmachine betekent niet automatisch dat plaatsing gegarandeerd is. Hmm, meer uitleg nodig? Dat snap ik. Google Ads, maar ook Microsoft Ads, werkt met een veilingmodel. Er zijn een aantal plaatsen voor advertenties, de zoekmachine bepaald welke getoond wordt. Als een gebruiker een zoekopdracht uitvoert, wordt er razendsnel een soort kleine veiling gestart. In die veilig kijkt het algoritme van de zoekmachine naar verschillende factoren om te bepalen welke advertentie welke positie krijgt. Doelgroep, woorden, prijs en relevantie worden allemaal meegenomen in de overweging welke advertentie er getoond wordt. Zo blijven de zoekresultaten relevant voor de gebruiker en kan de adverteerder de beoogde doelgroep aanspreken.
Verschil met SEO
Nu je weet wat SEA precies inhoudt hoor ik je denken: ‘Maar waarom zou ik betalen als ik ook gratis in de zoekresultaten kan staan?’. Dat snappen we, maar helaas werkt dat niet zo. Met SEO, zoekmachine optimalisatie, worden websites zo voordeling mogelijk ingericht om hoger te scoren in de organische zoekresultaten. Hoewel je voor SEO niet hoeft te betalen om te verschijnen in de zoekresultaten, kost het je toch vrij veel geld en moeite om een goede SEO-strategie uit te voeren. Waar een hogere ranking niet gegarandeerd is en een tijdje kan duren voordat de effecten zichtbaar zijn. Wil je optimaal bereik? Ga dan voor een combinatie van SEO en SEA voor optimaal resultaat en jouw Zoekmachine-strategie staat als een huis.
Wil jij ook een ‘solid as a rock’ zoekmachinestrategie? Onze specialisten kunnen helpen om binnen no-time hoog in de zoekmachine te scoren.