De code voor Amazon Product Listing
Amazon heeft haar ankers uitgegooid en wint razendsnel terrein in Nederland. Maar, is het extra verkoopkanaal voor Nederlandse webshops een succes? Als je het aan sommigen vraagt wel, maar bij anderen kwam het helemaal niet van de grond. Niet zo gek als je bedenkt dat er ongeveer 500 miljoen producten te vinden zijn op Amazon. Maar, hoe zorg jij nou dat je wel opvalt in die zee van producten? Dat vertellen we jou in deze blog
Amazon laat de Nederlandse grond trillen
Amazon heeft wel wat stof doen opwaaien in het Nederlandse e-commerceland. Amazon verovert namelijk steeds meer marktaandeel van de grote spelers in de markt. Het is bezig aan een sterke opmars en wordt door steeds meer merken en retailers gebruikt om producten op te verkopen. Ben jij ook geïnteresseerd om je producten aan te bieden op dit platform? Dan ben je hier aan het juiste adres! Hier leg ik je uit waar jij om moet letten om jouw producten zo aantrekkelijk mogelijk aan te bieden.
Amazon Product Listing
Je product aanbieden in Amazon, oke klinkt simpel toch? Als je een al bestaand product toevoegt is het dat ook. Zoek op de EAN-code en selecteer het product. Een groot gedeelte van de informatie staat er al, voeg zelf wat aanvullende informatie toe. Easy peasy! Wil je een product toevoegen die nog niet op Amazon staat? Dan krijg je te maken met Amazon Product Listing. Je moet alle onderdelen van de product listing zorgvuldig doorlopen om op te vallen. Hier zijn vijf punten waar jij écht op moet letten.
1. Juiste productcategorie
Je moet natuurlijk beginnen bij het begin, want wat is je product eigenlijk? Wat is de meest geschikte categorie voor jouw product, je mag er namelijk maar eentje kiezen. Kijk naar het gedrag van je consument en naar waar je concurrenten hun product plaatsen. Zo kan jij bepalen wat de categorie is waar jij in gaat uitblinken.
2. Producttitel
Het allereerste wat je leest: de producttitel. Niet alleen voor je potentiele koper, maar ook voor Amazon van belang. Die bepaald namelijk aan de hand hiervan in welke zoekresultaten je getoond wordt. De consument moet genoeg informatie krijgen om geprikkeld te raken en meer over je product te weten willen komen. Bijvoorbeeld over het merk, model, formaat en andere nuttige informatie. Maar pas op dat je de titel niet te lang maakt. Zorg dat je het belangrijkste zoekwoord in de titel verwerkt, maar heb hem verder clean en verleidelijk. Geef nog niet alles weg want: less is more. Bekijk de Amazon Services Quick Start Style Guide voor meer tips!
3. Productafbeelding
Je snapt zelf natuurlijk wel dat je potentiele klant voornamelijk naar de afbeeldingen kijkt. Amazon heeft zelf ook nog een paar voorschriften. Zo mag je per product maximaal 9 product afbeeldingen toevoegen. Hiervan is één de profielfoto, een statische foto op een witte achtergrond waar je product op wordt afgebeeld. Aan de andere 8 mag je zelf een invulling geven. Maar pas op, want Amazon is streng als het gaat over product afbeeldingen. Zo kan je een waarschuwing krijgen als:
- Er promotionele kreten te zien zijn, zoals sale en free shipping.
- Je gekleurde achtergronden of ‘lifestyle’ foto’s als productfoto toevoegt.
- Er tekeningen of andere zaken in de foto staan.
Bekijk voor alle tips en elementen die je foto wel of niet mag bevatten in de Amazon Services Quick Start Style Guide.
4. Producteigenschappen
Als de titel en de afbeelding je aanspreken klik je op het product en lees je als eerste de producteigenschappen. Deze moeten dus letterlijk on point zijn: som je unique selling points op met bullet points. Overtuig de consument van de meerwaarde van het product door je kernwaarden kort en bondig toe te lichten. Hou dit ook echt kort en bondig. Gebruik ongeveer zes tot acht punten van gemiddeld één zin. Hierdoor kan je potentiële koper overzichtelijk scannen wat jouw meerwaarde is én helpt dit jou nadenken over wat jou echt uniek maakt.
5. Productomschrijving
Wanneer je potentiële klant écht geïnteresseerd is in het kopen van jouw product, zijn ze bij het laatste onderdeel aangekomen: de product omschrijving. Dit is het laatste punt waar jij nog echt dat laatste zetje kan geven. Schrijf een bondig verhaal om jouw product zo aansprekend en aantrekkelijk mogen aan de klant te tonen. Kijk vooral waar jouw klant behoefte aan heeft om te lezen.
Nu maar achteroverleunen en afwachten toch? HA, grapje toch. In deze wereld is het nooit achteroverleunen en afwachten. Wil je zoveel mogelijk uit je producten halen, blijf dan optimaliseren tot je erbij neervalt. Dit kan onder andere met behulp van het verzamelen van product reviews en ratings. Wil je nog meer opvullen? Bekijk onze pagina voor de mogelijkheden tot Amazon Adverteren.