Search Engine Advertising
Search Engine Advertising, zo doen we dat
De vraag der vragen: hoe zet je nu een goede SEA-campagne op de kaart? Het is een gebalanceerd spel van de juiste zoekwoorden met de goede tekst en de perfecte pagina. Een advertentie die jou moet helpen flaneren in de top van Google. Maar, hoe maak je nou die SEA-campagne waar iedereen als een magneet naartoe getrokken wordt? Zo doe jij dat met Search Engine Advertising.
1. Zoekwoorden
We hebben het er al vaker over gehad, maar goede zoekwoorden blijven key. Door specifieke en relevante zoekwoorden te verwerken in je advertentie word jij getoond op de plekken die je wilt. Verwerk deze zoekwoorden in de advertentietitel, url en de tekst zelf.
Bepaal naast de zoekwoorden waar je graag op gevonden wilt worden ook zoekwoorden waar je niet op gevonden wilt worden. Vaak word je ook gevonden op zoekwoorden die helemaal niet relevant zijn voor jouw campagne. Je wilt dat je bezoeker op de juiste pagina uitkomt na een klik, niet dat het toch niet helemaal is wat ze zoeken. Zo geef je geld uit aan deze klikken, maar levert dit niet het gewenste resultaat op. Dek dit af door zoekwoorden op te geven waar je niet op gevonden wilt worden: uitsluitzoekwoorden.
Weten welke zoekwoorden relevant zijn? Zoekwoordenonderzoek kan je helpen te bepalen waar je wel, maar ook waar je zeker níet op gevonden wilt worden. Bekijk onze blog over zoekwoordenonderzoek of ga gelijk aan de slag met de zoekwoordentool van Google.
2. Val op met je USP’s
Jouw Unique Selling Points maken je uniek, klinkt vrij logisch. Laat dit dan ook vooral eruit springen in je advertentie. Waarom moet je potentiële klant bij jou aankloppen en niet een deurtje verder gaan naar de concurrent? Dat willen je potentiële klanten zien. Bied jij 24/7 service of levering aan huis? Laat die sparkle zien die jou onderscheid van je concurrentie.
3. Light, camera, call-to-action!
Heel leuk dat iemand misschien wel je advertentie heeft gelezen, maar we willen actie. Geef je klant dat laatste duwtje met een call-to-action. Laat weten wat de mensen kunnen doen en maak je vervolgstappen duidelijk. Bied je online cursussen aan voor SEA starters? Meld je dan vandaag nog aan!
Wat is er mogelijk voor je potentiële klant en wat moet de vervolgstap dan zijn. Wees overtuigend, but not to pushy, daar houdt Google niet van. ‘Bel nu’ vinden ze te dwingen, maar ‘Boek snel’ is volgens Google een beter duwtje in de juiste richting.
4. Goede bestemmingspagina
Oke, heel goed bezig. Je wordt gevonden op de goede zoekwoorden en mensen worden aangesproken door je USP’s. Ze zijn zelfs overgehaald door je call-to-action om op je pagina te klikken. Whoe! Tijd voor feest nu? Niet als je bestemmingspagina een soort advertentiecatfish is.
De pagina waar je advertentie naar verwijst is de bestemmingspagina. Het is niet alleen goed om te zorgen dat de bestemmingspagina aansluit op je advertentie zodat je bezoeker krijgt wat die verwacht, maar het heeft ook een gunstig effect op de kwaliteitsscore van je advertentie.
Zorg ervoor dat de call-to-action die je vernoemde in je advertentie ook echt uitgevoerd kan worden op de pagina. Inschrijven voor de cursussen of een e-book aanvragen? Make it happen.
5. Lokale vindbaarheid
Ben jij er met je lokale onderneming eigenlijk helemaal niet in geïnteresseerd om vindbaar te zijn door heel Nederland? Boven alle resultaten door het hele land in Google uitstijgen voelt voor jou al als mission impossible. Dan is lokale vindbaarheid de oplossing voor jou. Met lokale SEA kan je advertenties richten op de zoekresultaten bij jou in de buurt. Zijn mensen op zoek naar een lokaal restaurantje? Dan wil jij gevonden worden. Leer meer over lokale vindbaarheid in onze blog en wordt de lokale SEO master in jouw regio.
6. Advertentie-extensies
Spring nog meer in het oog van je potentiële klant door de relevante advertentie-extensies in te vullen. Dit zijn de gratis uitbreidingen onder je advertentietekst, zoals beoordelingen, extra links naar je website of je telefoonnummer en adres. Zo neemt jouw advertentie meer ruimte in op het scherm en val je nog beter op, want meer ruimte voor jou betekent minder ruimte voor de rest. Let er wel goed op dat je alleen de relevante extensies invult. Zet je er maar wat tekst neer zodat je er iets hebt staan? Dat is ook hoe Google het dan ziet. Val op, maar onthoudt: less is more.
7. Houd een oogje in het zeil
Zoals we je al vaker hebben verteld: blijf optimaliseren. Het is belangrijk om te kijken hoe je advertentie loopt en wat aanslaat bij de doelgroep. Zie je andere zoekwoorden relevant worden? Kijk nog een keer of die van jou nog wel werken. Is je bestemmingspagina niet meer up-to-date? Blijf een oogje in het zeil houden en kijk waar je kunt bijsturen. Want van optimaliseren kan je leren.
Kortom, zo doe jij dat Search Engine Advertising. Nu je de master bent op het gebied van SEA wil je misschien ook wel aan de weg timmeren met je SEO-strategie. Gelukkig kunnen wij je ook daar mee op weg helpen. Bekijk onze blog over de do’s en don’ts van SEO en speel het spel van de zoekmachines uit.
Heb je hulp nodig om uit te vinden hoe dit spel van SEA nu precies werkt? Onze specialisten kunnen niet wachten op te kijken hoe we dit samen kunnen aanpakken.

Amazon Product Listing
De code voor Amazon Product Listing
Amazon heeft haar ankers uitgegooid en wint razendsnel terrein in Nederland. Maar, is het extra verkoopkanaal voor Nederlandse webshops een succes? Als je het aan sommigen vraagt wel, maar bij anderen kwam het helemaal niet van de grond. Niet zo gek als je bedenkt dat er ongeveer 500 miljoen producten te vinden zijn op Amazon. Maar, hoe zorg jij nou dat je wel opvalt in die zee van producten? Dat vertellen we jou in deze blog
Amazon laat de Nederlandse grond trillen
Amazon heeft wel wat stof doen opwaaien in het Nederlandse e-commerceland. Amazon verovert namelijk steeds meer marktaandeel van de grote spelers in de markt. Het is bezig aan een sterke opmars en wordt door steeds meer merken en retailers gebruikt om producten op te verkopen. Ben jij ook geïnteresseerd om je producten aan te bieden op dit platform? Dan ben je hier aan het juiste adres! Hier leg ik je uit waar jij om moet letten om jouw producten zo aantrekkelijk mogelijk aan te bieden.
Amazon Product Listing
Je product aanbieden in Amazon, oke klinkt simpel toch? Als je een al bestaand product toevoegt is het dat ook. Zoek op de EAN-code en selecteer het product. Een groot gedeelte van de informatie staat er al, voeg zelf wat aanvullende informatie toe. Easy peasy! Wil je een product toevoegen die nog niet op Amazon staat? Dan krijg je te maken met Amazon Product Listing. Je moet alle onderdelen van de product listing zorgvuldig doorlopen om op te vallen. Hier zijn vijf punten waar jij écht op moet letten.
1. Juiste productcategorie
Je moet natuurlijk beginnen bij het begin, want wat is je product eigenlijk? Wat is de meest geschikte categorie voor jouw product, je mag er namelijk maar eentje kiezen. Kijk naar het gedrag van je consument en naar waar je concurrenten hun product plaatsen. Zo kan jij bepalen wat de categorie is waar jij in gaat uitblinken.
2. Producttitel
Het allereerste wat je leest: de producttitel. Niet alleen voor je potentiele koper, maar ook voor Amazon van belang. Die bepaald namelijk aan de hand hiervan in welke zoekresultaten je getoond wordt. De consument moet genoeg informatie krijgen om geprikkeld te raken en meer over je product te weten willen komen. Bijvoorbeeld over het merk, model, formaat en andere nuttige informatie. Maar pas op dat je de titel niet te lang maakt. Zorg dat je het belangrijkste zoekwoord in de titel verwerkt, maar heb hem verder clean en verleidelijk. Geef nog niet alles weg want: less is more. Bekijk de Amazon Services Quick Start Style Guide voor meer tips!
3. Productafbeelding
Je snapt zelf natuurlijk wel dat je potentiele klant voornamelijk naar de afbeeldingen kijkt. Amazon heeft zelf ook nog een paar voorschriften. Zo mag je per product maximaal 9 product afbeeldingen toevoegen. Hiervan is één de profielfoto, een statische foto op een witte achtergrond waar je product op wordt afgebeeld. Aan de andere 8 mag je zelf een invulling geven. Maar pas op, want Amazon is streng als het gaat over product afbeeldingen. Zo kan je een waarschuwing krijgen als:
- Er promotionele kreten te zien zijn, zoals sale en free shipping.
- Je gekleurde achtergronden of ‘lifestyle’ foto’s als productfoto toevoegt.
- Er tekeningen of andere zaken in de foto staan.
Bekijk voor alle tips en elementen die je foto wel of niet mag bevatten in de Amazon Services Quick Start Style Guide.
4. Producteigenschappen
Als de titel en de afbeelding je aanspreken klik je op het product en lees je als eerste de producteigenschappen. Deze moeten dus letterlijk on point zijn: som je unique selling points op met bullet points. Overtuig de consument van de meerwaarde van het product door je kernwaarden kort en bondig toe te lichten. Hou dit ook echt kort en bondig. Gebruik ongeveer zes tot acht punten van gemiddeld één zin. Hierdoor kan je potentiële koper overzichtelijk scannen wat jouw meerwaarde is én helpt dit jou nadenken over wat jou echt uniek maakt.
5. Productomschrijving
Wanneer je potentiële klant écht geïnteresseerd is in het kopen van jouw product, zijn ze bij het laatste onderdeel aangekomen: de product omschrijving. Dit is het laatste punt waar jij nog echt dat laatste zetje kan geven. Schrijf een bondig verhaal om jouw product zo aansprekend en aantrekkelijk mogen aan de klant te tonen. Kijk vooral waar jouw klant behoefte aan heeft om te lezen.
Nu maar achteroverleunen en afwachten toch? HA, grapje toch. In deze wereld is het nooit achteroverleunen en afwachten. Wil je zoveel mogelijk uit je producten halen, blijf dan optimaliseren tot je erbij neervalt. Dit kan onder andere met behulp van het verzamelen van product reviews en ratings. Wil je nog meer opvullen? Bekijk onze pagina voor de mogelijkheden tot Amazon Adverteren.
SEA
SEA? Help!
Meteen bovenaan in Google en meer clicks naar je website genereren klinkt voor elke ondernemer als een droom. Maar met een functionele SEA-campagne, ofwel Zoekmachine Adverteren, kan jouw droom werkelijkheid worden. Met een goede SEA-strategie begin jij aan jouw weg naar de top. Oke, misschien loop ik iets te hard van stapel. First things first, wat is dat SEA nu eigenlijk?
SEA in a nutshell
Even in een lagere versnelling: SEA. Misschien weet je al wat het inhoudt, maar SEA staat voor Search Engine Advertising. SEA draait eigenlijk om het verkrijgen van een betere positie in zoekmachines in ruil voor geld. Dit kan in vrijwel alle zoekmachines, zoals: Google, Bing, Yahoo etc., maar met een marktaandeel van 95% is Google toch wel de echte marktleider in Nederland. Door online te adverteren kan jij je heel specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Je kan adverteren op themawebsites met behulp van een banner, bovenaan de zoekresultaten verschijnen of een shopping advertentie uitzetten. De meest bekende vorm van SEA zijn Search Ads. Wil je meer weten over de andere vormen van SEA? Check onze website om te zien welke vormen je nog meer kan inzetten. Hier lees je alle ins en outs over de vorm van SEA die iedereen wel kent: Search Ads.
SEA in actie
Zoekmachine adverteren is een zeer effectief marketingkanaal. Je kan SEA op verschillende manieren inzetten, maar we richten ons in deze blog voornamelijk op de tekst advertenties. Deze bestaan in de basis uit een titel, URL en een beschrijving. Je koppelt relevante zoekwoorden aan jouw advertentie. Als iemand een zoekopdracht uitvoert worden deze zoekwoorden getriggerd met als gevolg dat jouw advertentie wordt getoond.
Ready, set, go!
In een zoekmachine zijn standaard plekken gereserveerd voor advertenties. Een betaalde publicatie in een zoekmachine betekent niet automatisch dat plaatsing gegarandeerd is. Hmm, meer uitleg nodig? Dat snap ik. Google Ads, maar ook Microsoft Ads, werkt met een veilingmodel. Er zijn een aantal plaatsen voor advertenties, de zoekmachine bepaald welke getoond wordt. Als een gebruiker een zoekopdracht uitvoert, wordt er razendsnel een soort kleine veiling gestart. In die veilig kijkt het algoritme van de zoekmachine naar verschillende factoren om te bepalen welke advertentie welke positie krijgt. Doelgroep, woorden, prijs en relevantie worden allemaal meegenomen in de overweging welke advertentie er getoond wordt. Zo blijven de zoekresultaten relevant voor de gebruiker en kan de adverteerder de beoogde doelgroep aanspreken.
Verschil met SEO
Nu je weet wat SEA precies inhoudt hoor ik je denken: ‘Maar waarom zou ik betalen als ik ook gratis in de zoekresultaten kan staan?’. Dat snappen we, maar helaas werkt dat niet zo. Met SEO, zoekmachine optimalisatie, worden websites zo voordeling mogelijk ingericht om hoger te scoren in de organische zoekresultaten. Hoewel je voor SEO niet hoeft te betalen om te verschijnen in de zoekresultaten, kost het je toch vrij veel geld en moeite om een goede SEO-strategie uit te voeren. Waar een hogere ranking niet gegarandeerd is en een tijdje kan duren voordat de effecten zichtbaar zijn. Wil je optimaal bereik? Ga dan voor een combinatie van SEO en SEA voor optimaal resultaat en jouw Zoekmachine-strategie staat als een huis.
Wil jij ook een ‘solid as a rock’ zoekmachinestrategie? Onze specialisten kunnen helpen om binnen no-time hoog in de zoekmachine te scoren.