6 tips om jouw website te optimaliseren
Het uiterste uit je website halen is voor elke ondernemer het ultieme doel. Meer leads, meer bezoekers, meer conversies en ga zo maar door. Hoe zorg jij ervoor dat je met jouw website je doelen behaald? De eerste stap is het optimaliseren van je website. Geen idee waar je moet beginnen? Met onze 6 tips begin jij aan jouw weg naar de top.
1. Stop bouncing
Misschien ken je het zelf ook wel. Je klikt een linkje aan, ziet in één oogopslag dat dit niet is wat je zoekt en klikt weer terug, dit is de bounce rate. Je wilt dat je bezoeker blijft hangen, niet alleen zodat ze een aankoop gaan doen, maar een hoge bounce rate heeft ook een negatief effect op de SEO van je pagina. Google merkt namelijk dat bezoekers niet lang op je website zijn en zal daarom de website beoordelen als niet relevant of niet van goede kwaliteit. Dit wil je NIET hebben. Je pagina komt dan lager in de zoekresultaten te staan. De nachtmerrie voor elke ondernemer. Wil je dit vermijden? Zorg dan dat je pagina van waarde is voor je doelgroep. Wanneer bezoekers direct kunnen vinden wat ze zoeken zullen ze geen reden hebben om weg te klikken. Beperk advertenties, zorg voor goed scanbare content en besteed aandacht aan het gebruiksgemak.
2. Mobielvriendelijk
Over gebruiksgemak gesproken: meer dan de helft van de websites wordt bezocht met een mobiele telefoon. Het is daarom essentieel dat je website mobielvriendelijk is, anders ben je al zowat de helft van je bezoekers kwijt. Zorg dat je website goed bezocht kan worden via mobiel verkeer. Dus let erop dat je design mee schaalt met het beeldscherm, je de tekst in de volledige breedte kan zien en dat de afbeeldingen een goed formaat zijn. Kan jouw website wel een mobielvriendelijkheid make-over gebruiken? Bekijk onze pagina over webdesign voor wat wij voor jou kunnen betekenen.
3. Google Analytics is je beste vriend
Zien hoeveel mensen je pagina bezoeken, hoelang ze op je pagina blijven, welke zoekwoorden ze hebben gebruikt en hoeveel procent daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Je ziet precies waar de zwakke punten liggen en wat jij moet verbeteren om nog beter te presteren. Meer weten over Google Analytics? Bekijk de nieuwste versie van Google Analytics hier.
4. Begin met typen
Er is natuurlijk niets leuker dan schrijven over je passie: het werk wat je doet en je bedrijf. Niet alleen voor jou is dit leuk, maar je bezoekers vinden dit ook leuk om te lezen. Zo kan jij je doelgroep laten zien dat jij verstand van zaken hebt. Jij én je doelgroep vinden dit leuk, beter kan niet toch? Nou, zelfs Google vindt dit leuk! Google vindt het fijn als je regelmatig nieuwe content op je website plaatst. De perfecte manier om nieuwe bezoekers naar je website te trekken
5. Sterke titels en beschrijvingen
Niet alleen de content op je pagina moet goed zijn, maar ook de titels en beschrijvingen moeten on point zijn. De meta-omschrijving wordt getoond in de zoekmachine en geeft aan waar de pagina over gaat. Je potentiële bezoeker én de zoekmachine kunnen zo bepalen of het relevant is. Ook de titel laat zien waar de pagina over gaat, deze moet duidelijk en kort maar krachtig zijn. De zoekmachine vindt tussenkopjes ook altijd een grote plus. Zo wordt je pagina overzichtelijk voor je lezer en zoekmachine. Investeer voldoende tijd in je titels en beschrijvingen, deze dragen weldegelijk bij aan meer bezoekers.
6. Verwijder alle afleiding
Je moet nadenken wat je wilt dat je bezoeker doet. Maak het dan voor de bezoeker zo efficiënt mogelijk om dit uit te voeren. Wil je meer aankopen genereren? Zorg dan dat het een overzichtelijk weg is en je doelgroep niet te veel moet zoeken. Verwijder alle afleidingen en optimaliseer de route van je doelgroep naar het doel.