Storytelling: marketingbullshit of de weg naar de top?
Content marketing, copywriting, storytelling en ga zo maar door. Het lijkt gewoon weer een nieuwe vorm van het typen van een leuk tekstje. Maar vergis je niet, storytelling is veel meer dan dat. Anno 2022 wil de consument verhalen horen en meedenken. Het gevoel bij een merk is heel belangrijk geworden. Maar, is storytelling die tovertruc die jouw omzet laat stijgen? Vind het uit in onze blog.
Storytelling marketing
Online marketing is voor de meeste mensen niet heel sexy. Je doelgroep wordt niet echt warm van die droge marketing informatie. Waar je doelgroep wél warm van wordt: verhalen. Storytelling helpt je overtuigen. Zo voorkom jij dat je een ‘13 in een dozijn’-gevalletje wordt. Met storytelling geef jij jouw merk die extra touch. Hoe? Wij leggen het je uit.
Storytelling: waarom en hoe?
Met content marketing geef jij jouw doelgroep informatie, met storytelling verbind je met ze. Je neemt ze mee in jouw verhaal en zorgt dat zij opgaan in jouw wereld. Je probeert ze aan te spreken met emotionele overtuiging: overtuigen door het verhaal.
De vorm van een verhaal is overtuigender dan niet-verhalende content. Verhalen spelen in op de verbeeldingskracht van je doelgroep. Het geeft betekenis aan gebeurtenissen en een gevoel aan je bedrijf. De kern van storytelling is de identiteit van je bedrijf. Deze moet je zelf scherp voor ogen hebben, anders is storytelling zinloos.
Tell YOUR story
Oke, je bent er nu van overtuigd dat het vertellen van een verhaal van grote waarde is. Nice. Maar niet zomaar elk verhaal slaat aan. Bij neppe verhalen prikt je doelgroep er zo doorheen, echte verhalen raken. Een goed verhaal grijpt je en laat je niet meer los. De informatie wordt beter onthouden en begrepen, maar belangrijker nog: je bouwt een band op met je doelgroep.
Storytelling in de praktijk
Door de opkomst van sociale media kan je meer doen dan alleen zenden, je kan echt een band opbouwen met je doelgroep. Zo kom je echt in contact met je doelgroep en ervaren zij het verhaal van buiten én binnen. Vertel je bedrijfsverhaal op social media door je doelgroep te betrekken in het achtergrondverhaal, afbeeldingen van de nieuwe producten te tonen én hiermee met je doelgroep in gesprek te gaan.
Kortom, vertel jouw verhaal en betrek je doelgroep. Hou het echt. Wil jij je klanten raken met jouw verhaal, maar kan je hier wel een handje bij gebruiken? Stuur ons een berichtje en dan gaan we samen kijken wat we voor je kunnen doen.