Het stappenplan voor verkopen op Amazon
Wat begon als klein platform is binnen no-time uitgegroeid tot de grootste all-in-one marketplace wereldwijd: Amazon. Een ideaal platform om te starten met het online verkopen van producten of je verkopen naar een hoger niveau te brengen. Wil jij aan de slag met het verkopen van jouw producten op amazon, maar heb jij moeite met die eerste stap? In deze blog geven wij jou het stappenplan voor het verkopen van jouw producten op Amazon.
Amazon in het kort
Amazon is ooit begonnen als Amerikaans platform waar ze alleen leesboeken verkochten. Vandaag de dag is het uitgegroeid tot een wereldwijd platform met een groot en gevarieerd aanbod in allemaal verschillende producten. Amazon is veranderd in een all-in-one marktplaats. Dit betekent dat ze via een website en app een groot assortiment van producten aanbieden in verschillende categorieën voor een breed publiek.
Hier gaan de ogen van elke ondernemer toch van twinkelen? Maar hoe begin je nou met verkopen op dat all-in-one platform? Gelukkig hebben wij voor jou een 5 stappenplan gemaakt hoe jij kan starten met het verkopen op Amazon:
Stap 1: Account aanmaken
Heb je een goed draaiende webshop of ben je een kleine hobby verkoper? Beide zijn van harte welkom bij Amazon. Maar om te verkopen heb je natuurlijk wel een account nodig. Je hebt de keuze tussen twee soorten accounts:
- Basic account. Het leukste aan dit account: het is GRATIS! Is dat even een meevaller. Dit account is wel alleen geschikt voor verkopers die minder dan 40 artikelen per maand verkopen.
- Professional seller account. Ga jij met je account meer dan 40 artikelen per maand verkopen? Of verkoop je producten in de specifieke categorieën levensmiddelen, sieraden, schoenen en accessoires en horloges? Dan is het professionele Seller account meer iets voor jou. Dit account kost €39,- per maand.
Stap 2: Producten toevoegen
Verkopen maar! Oke dat kan nog niet, je moet eerst je producten uploaden. Dit kan op vier manieren bij Amazon:
Optie 1: Producten zoeken. Staan de producten die jij gaat verkopen al op Amazon? Dan kan je ze makkelijk zoeken via de Seller Central en aanklikken
Optie 2: Handmatig toevoegen. Heb je een aantal producten die nog niet op Amazon staan? Dan kun je ze zelf handmatig toevoegen door de juiste productgegevens in te vullen.
Optie 3: Bestanden uploaden. Heb je een groot assortiment? Wie heeft er nu tijd voor om dat allemaal zelf te doen. Handmatig toevoegen is dan ook wel heel veel gedoe. Dan kan je beter je producten via een Excel sjabloon uploaden. Hierin beschrijf de nodige productinformatie, wat dat is verschilt per product.
Optie 4: Uploaden via een API koppeling. Makkelijk met de nieuwe API koppeling van EffectConnect voor webshops van Magento, Woocommerce en veel meer. Simpel via je Merchant ID te koppelen en te synchroniseren. Deze koppeling is helaas niet gratis, het kost je minimaal €99,- per maand om je website te koppelen via EffectConnect.
Zodra je producten zijn toegevoegd ontvang je een Amazon Identification Number (ASIN), de code waarmee ze alle producten in de Amazon catalogus identificeren. Houd deze goed bij de hand, die ga je nog ergens nodig hebben…
Stap 3: Kosten berekenen
Oke, producten toegevoegd, gooi die deuren maar open en verkopen maar! Waarschijnlijk had je ook wel verwacht dat het niet helemaal gratis kan. Deze kosten variëren van maandelijkse kosten voor je account tot kosten per verkocht product. Dit hangt af van de manier waarop jij je producten verkoopt, ook hier biedt Amazon verschillende opties:
Optie 1: Fulfillment by Amazon (FBA)
Dit is een soort totaal ontzorg pakket van Amazon. Je verzendt jouw producten naar Amazon fulfillment centers en hier doen ze de rest. Het pakken, verpakken, verzenden en de klantenservice voor de producten worden je hier uit handen genomen. Je betaalt dus ‘fulfillment kosten’ als commissie. Hoeveel je moet betalen? Bereken dat met FBA calculator van Amazon. Vul je ASIN in en tadaa, jouw gepersonaliseerde commissie (ik zei toch dat je die nog ergens nodig zou hebben).
Optie 2: De do-it-yourself-methode
Je verkoopt, verpakt en verzend al je producten zelf. Je handelt de retourzendingen, klantenservice en alles wat er bij komt kijken zelf af. Je betaald alleen commissie op verkochte producten, een verwijzingsvergoeding. Eigenlijk als een soort bedankje dat je op Amazon mag verkopen. Maar deze verwijzingsvergoeding is niet mals, soms zelfs 7% tot 15% van de productprijs. Bereken deze commissie zelf met de FBA calculator of bekijk je kosten in de Amazon Seller Central.
Tipje van de chef: Kijk eerst hoeveel je verkoopt voordat je over gaat naar de FBA-methode. Is het je waard met de hoeveelheid wat je verkoopt? Dan kan je altijd nog overgaan naar FBA.
Stap 4: Give them some more
Hè hè, jij kan eindelijk beginnen met verkopen. Maar, voordat iemand een product van je koopt wil diegene er alles over weten. Geef je potentiële koper daarom genoeg informatie om overtuigd te raken. Vertel meer over je producten met enhanced content. Er zijn verschillende templates waarin jij de informatie kan verwerken.
Potentiële klanten vinden niet alleen informatie over producten belangrijk, maar ook informatie over jou als verkoper. Denk hierbij aan achtergrondinformatie over je bedrijf, FAQ of bijvoorbeeld privacybeleid. Bedenk wat jij relevant vindt om je bezoeker te tonen.
Stap 5: Check, check, dubbel check
Okee, mag je nu eindelijk beginnen met verkopen? Ja! Althans, als je alles gechekt hebt. De retail readiness check is een checklist van Amazon waarmee je kunt kijken of je product pagina helemaal ready to sell is. Bekijk de retail readiness checklist nu om te kijken of jij nu ein-de-lijk ready to go bent.
Zoals je ziet is ons stappenplan niet niks, maar kan jij binnen deze 5 stappen starten met het verkopen op Amazon. Is jouw twinkeling in de tussentijd een beetje verdwenen? Geen paniek. Onze experts leggen het graag nog een keer aan jou uit of nemen het je met liefde uit handen!