Fail or fact: copywriting
Co-py-wri-ting. Dit klinkt als een heel duur marketingwoord, maar als je het goed gebruikt is het dat niet. Copywriting is een vak apart. Het gaat over het schrijven van teksten die overtuigen, meestal commercieel. Heel belangrijk om je klanten te overtuigen, maar er bestaat nog veel mysterie rondom dit onderwerp. Daarom geven wij je hier 5 fails or facts over copywriting.
Fact: schrijf in Jip en Janneke-taal
De gemiddelde mens wil niet te veel moeite doen als het gaat om lezen. Gewoon makkelijk weglezen is het fijnste voor iedereen. Maar daar begint het vak van de copywriter: van iets complex een eenvoudige en leuke tekst te maken. Vermijd moeilijke woorden en onnodige informatie,
keep it simple.
Fail: een toetsenbord maakt je copywriter
Copywriting is een tekstschrijver op een bepaalde manier. Dat betekent niet dat jij met een toetsenbord en Microsoft Word zomaar copywriter bent. Het verschil zit hem in de soort teksten. Copywriters zijn experts in het schrijven van pakkende teksten met een doel, vooral commerciële teksten. Zij kiezen een tekstdoel om de lezer te informeren of te overtuigen. Meer dan alleen een beetje woordjes typen dus.
Fact: in de schoenen van je lezer
Het schrijven vanuit dat tekstdoel maakt een copywriter meer dan een tekstschrijver. Met die tekst spelen ze in op de behoefte van de lezer. De belangrijkste vraag: ‘What is in it for them’. Het moet voor de lezer duidelijk zijn wat ze er aan hebben. Maak het je klant zo makkelijk mogelijk en kijkt vanuit hun ogen naar jouw bedrijf, niet andersom.
Fail: lange teksten zijn saai
Dit is zeker niet waar. Lange teksten hoeven niet saai te zijn als je de lezer kan blijven boeien. Jouw verhaal bepaald de lengte van je tekst. Heb jij gezegd wat je wilt zeggen, je punt gemaakt en je boodschap overgebracht? Dan is dát de lengte van je tekst. Probeer dit ook niet uit te melken. Maak je punt en breng je boodschap over. Easy as that.
Fact: keep it real
Houd het levendig, écht en simpel. Maak het je lezer niet te moeilijk, 2 op de 4 mensen is veel makkelijker dan 50%. Vermijd woorden als innovatief en vernieuwend. Mensen voelen die marketingbullshit en prikken er zo doorheen. Mensen willen echte verhalen lezen en horen. We worden namelijk ook meer getriggerd door verhalen van echte mensen. Wil je dit inzetten bij je copywriting? Probeer dit dan te combineren met een beetje storytelling, een combinatie waarmee je mensen echt kan raken.
Ik hoop dat ik je heb kunnen laten zien dat ‘copywriting’ niet alleen een duur marketingwoord is, maar ook belangrijk is om je lezers te overtuigen. Meer weten over copywriting? Stuur ons gerust een berichtje en onze experts staan te springen om jou te helpen.