Beginnersfouten: Social Media Marketing
We hoeven je al lang niet meer te vertellen dat social media super belangrijk is, everybody knows. Wat niet iedereen weet is hoe je social media marketing in moet zetten. Daarom bespreek ik hier 5 beginnersfouten die jij moet vermijden in je social media marketing.
1. Consistentie is het codewoord
Te weinig posten en je volger vergeet je weer, te veel posten en je bent irritant. Op de socials is er een dunne lijn waar je precies op moet balanceren. Het heeft geen zin om in één keer heel veel te posten en dan wekenlang niks. Consistentie is hier het codewoord. Maak een contentkalender en probeer de content die je hebt te verspreiden. Zo krijgt je volger regelmatig nieuwe informatie. Heb je even geen content om te delen? Deel een persoonlijk verhaal, ook dat willen je volgers horen.
2. Zenden, zenden, zenden.
Het leuke aan social media is de interactie met je volgers. Helaas is een van de grootste beginnersfout dat het platform vooral wordt gebruikt als digitale reclamefolder. Hard roepen hoe tof je bedrijf is helpt hier niet.
Een wijs man zei ooit: ‘Tell me and I will forget. Show me and I may remember. Involve me and I will understand.’ Laat zien en betrek je doelgroep erbij. Dat is waar social media echt geschikt voor is. Stel je volgers vragen en ga met ze in gesprek.
3. Te enthousiast met de socials
Misschien is dit wel de beginnersfout voor overenthousiaste nieuwelingen op het gebied van social media marketing. Namelijk: alle social media accounts in een keer aanmaken als je iets te posten hebt. In het begin ben je heel actief en post je overal de content die je hebt. Na een tijdje gebruik je alleen nog de kanalen die echt van toepassing zijn.
Het resultaat? Verwaarloosde platformen met content van maanden of jaren geleden. Voor je doelgroep ziet het er alleen maar uit alsof je heel ongeorganiseerd bent. Hou de focus op je strategie en bekijk vanuit daar wat écht een bijdrage levert. Keep the eyes on the ball.
4. Geen strategie
Zomaar wat posten voor een doelgroep die je niet scherp hebt is natuurlijk nooit een goed idee. De strategie moet je uitgangspunt zijn. Gewoon iets posten om maar relevant te blijven werkt eigenlijk omgekeerd. Je wordt irrelevant door niet strategisch bezig te zijn met je socials. Het is goed om een plan op te stellen. Je wilt mensen opwarmen voor een promotie en dan heeft het geen zin om maar willekeurig te posten. Wie is je doelgroep, wat willen zij zien en hoe wil jij dat overbrengen. Waar hangen ze online uit en wat zijn de interesses. Dus: focus, focus, focus.
5. Connect
De nummer #1 beginnersfout is dat het niet persoonlijk genoeg is. Met social media kan je connecten en echt een band opbouwen met je volgers. Social media is een hele mooie weg om een connectie op te bouwen en meer persoonlijkheid te laten zien. Mensen willen graag connecten en zaken doen met mensen die ze aardig en sympathiek vinden. Laat zien dat jullie een gezicht hebben en wie er achter de knoppen van de socials zitten. Door je persoonlijke kant te laten zien zorg je voor een community binnen je socials.