Alles over zoekwoordenonderzoek
Er zijn veel verschillende redenen waarom je meer bezoekers op je website zou willen krijgen, maar dát je het wilt staat vast. Je content optimaliseren en meer waarde toevoegen voor bezoekers op je website, klinkt goed toch? Wat je weg naar succes ook is, je begint áltijd met een zoekwoordenonderzoek. Leg een goede basis voor contentoptimalisatie met SEO. In deze blog vertel ik je alles wat je moet weten over een zoekwoordenonderzoek.
Explainer: zoekwoordenonderzoek
In je zoekwoordenonderzoek ga je opzoek naar de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt. Easy peasy toch? Nou oke, zo makkelijk is het nu ook weer niet. Je maakt in je zoekwoordenonderzoek een overzicht van de meest waardevolle zoekintenties van je (potentiële) klant. Dit zijn relevante termen om te verwerken op je website.
Je kijkt hier naar hoe vaak er op een bepaalde zoekterm wordt gezocht per maand (zoekvolume) en hoe hoog de concurrentie op deze zoekterm is. Op basis van deze gegevens kan je zelf kijken welke zoektermen waardevol kunnen zijn voor jouw website. Een zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO-strategie. Probeer dit dus zeker niet af te raffelen. Maar hoe word je nu kampioen op het gebied van een zoekwoordenonderzoek? Volg deze stappen en jij wordt een pro:
First things first
Begin bij het begin: wat is je doel? Het klinkt als common sense maar mensen gebruiken zoektermen omdat ze opzoek zijn naar iets. Ze hebben een vraag en zijn opzoek naar het beste antwoord. Geeft jouw website een waardevol antwoord op deze zoekvragen? Dan word jij ook beloont door de zoekmachine.
Begin bij het bepalen van je doel. Wil je meer bekendheid genereren of beter zichtbaar zijn? Check. Heeft de doelgroep een grote vraag naar jouw product of dienst? Double check. Kijk naar je doel en de vraag van je doelgroep. Dit is de basis voor een goed gefundeerde SEO-strategie.
Je bezoekers zijn net mensen
Maar het belangrijkste is wel dat je website naar voren komt bij de juiste zoekvragen van je doelgroep. Ook moet de content van je pagina aansluiten op de zoekvraag van je bezoeker. Komt het niet helemaal overeen, maar lok je wel de mensen naar je website? Dan heb je een grote kans dat ze weer vrij snel wegklikken. Hierdoor krijg je een hoge bounce rate, wat de zoekmachine ook niet zo leuk vindt.
Met zoekwoordenonderzoek zorg jij ervoor dat je er achter komt welke zoekwoorden relevant zijn en je op de juiste zoektermen door je doelgroep gevonden kan worden. Het belangrijkste doel van een zoekwoordenonderzoek is om er achter te komen welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt. Verplaats je daarom ook in je doelgroep: waar zijn ze naar opzoek? Bedenk eerst zelf op welke termen jij zou zoeken.
Zoeken naar die woorden
Je hebt nu zelf een aantal zoekwoorden bedacht, maar misschien ben je er nog niet helemaal tevreden over. Als dat zo is kan de zoekmachine zelfs dan je grootste vriend zijn. Begin met het intypen van een aantal zoektermen en kijk welke suggesties de zoekmachine geeft. Ook aan de onderkant van de pagina worden vaak gerelateerde zoekopdrachten gegeven. Doe dit het beste in ‘incognito-modus’. Zo worden je zoekopdrachten niet beïnvloed door zoektermen die je eerder hebt gebruikt.
Ook heeft Google een handige tool voor het checken van zoekwoorden: Google Ads zoekwoordplanner. Het is een gratis tool waarmee je nieuwe zoekwoorden kunt ontdekken en die je hebt om de zoekvolumes te bekijken. Ook zie je hoe het zoekwoord scoort op concurrentie. Verdiep je hier in en binnen een mum van tijd heb jij een lijst met zeer relevante zoekwoorden.
Mix je zoekwoorden
Je dacht misschien nu alles te weten over zoekwoorden, maar er zijn nog een paar dingen die we je moeten vertellen. Je ziet misschien wel dat op zoekwoorden met een hoog zoekvolume ook meestal hoge concurrentie zit. Om dit een beetje te balanceren zijn er nog twee belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden:
Long tail versus short tail zoekwoorden
Korte zoekwoorden, short tail keywords, zijn populairder en hebben een hoger zoekvolume, maar daarmee ook een hogere concurrentie. Denk hierbij aan het woord ‘marketingbureau’. Langere zoekwoorden, long tail keywords, zijn veel specifieker en hebben daarmee een lager zoekvolume, maar dus ook een lagere concurrentie. Zoals ‘Online marketingbureau Hengelo’.
Op deze long tail keywords wordt veel minder gezocht, maar als mensen er op zoeken is de koopintentie ook groter. Probeer een goede balans te vinden in de mix tussen deze twee vormen van zoekwoorden. Zo ga jij voor een optimaal resultaat.
Hoofdzoekwoorden en ondersteunende zoekwoorden
Een hoofdzoekwoord heeft een hoge relevantie voor je product met een hoog zoekvolume. Probeer deze in je H1 koppen te verwerken en ongeveer tussen de 2% en 3% terug te laten komen in je tekst. Ondersteunende zoekwoorden hebben een lager zoekvolume, maar scoren wel gunstig op concurrentie. Probeer deze één tot twee keer te vermelden in je tekst.
Optimaliseer tot je er bij neervalt
Je hebt nu je onderzoek compleet en kan eindelijk beginnen met typen. Verwerk je belangrijkste zoekwoorden in de titels, meta titels en beschrijvingen en zorg voor aantrekkelijke SEO-teksten. Voor de zoekmachine én je bezoeker. Eindelijk klaar zou je denken dan, maar dit is eigenlijk nog maar het begin… Het is namelijk heel belangrijk om alle resultaten goed te monitoren. Controleer regelmatig je positie op de zoektermen en stuur bij waar nodig. Zo begin jij aan jouw weg naar de top.
Heb je hulp nodig bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek? Ons team van specialisten staat altijd voor je klaar. Stuur ons een bericht en dan gaan we samen kijken wat we voor je kunnen betekenen.