5 psychologische tips om websitebezoekers te beïnvloeden
Onze specialisten staan elke dag voor je klaar om je te helpen met jouw marketingstruggles. Wij zijn dagelijks in gesprek met onze tevreden klanten om service op maat te bieden. In deze twee regels heb ik al gebruik gemaakt van drie beïnvloedingstechnieken. Wil je weten welke en hoe jij ze kan inzetten? Lees dan nu snel door en dan geef ik je 5 psychologische tips om websitebezoekers te beïnvloeden (oke, dat is nummer vier).
Autoriteit
Vanuit onze natuur zijn wij gevoelig voor mensen of organisaties die in onze ogen ergens verstand van hebben of autoriteit uitstralen. Bijvoorbeeld tandartsen die een tandpasta aanraden of voetballers in een reclame van een sportmerk. Zo werkt het ook met keurmerken, maar zelfs met symbolen van creditcards en verzendservices. Zorg dat jouw website uitstraalt dat je verstand van zaken hebt.
Sociale bewijskracht
Lekker uiteten in een onbekende stad, even een leuk restaurant zoeken. Waar kijken we vrijwel direct naar? Jup, de recensies. We vinden het heel erg belangrijk wat anderen vinden of doen en baseren onze beslissingen hier ook snel op.
Plaats bijvoorbeeld reviews of testimonials om je klanten over de streep te trekken. Als anderen het ook hebben gedaan moet het haast wel goed zijn, toch?
Take it easy
Wij willen graag dat iets makkelijk en overzichtelijk is. Het proces waar je bezoekers doorheen geleid worden moet simpel zijn. Als het te veel tijd kost of ingewikkeld is, haken we af. Moet je eerst een heel account aanmaken voordat je pas een bestelling kan doen. Pff, dat klinkt al als veel moeite. Vraag na het plaatsen van de bestelling of diezelfde gegevens gebruikt kunnen worden voor een account. Makkelijk toch?
Wedekerigheid
Schuld is een hele nare emotie en proberen we eigenlijk zoveel mogelijk te vermijden. Laten de marketeers dit nou net weten. De kracht van wedekerigheid is dat jij niet graag bij iemand in het krijt wil staan. Je wilt graag je schuld aflossen en iets voor iemand terug doen. Heb ik daarnet een gratis sample, quickscan of kortingscode gekregen? Dan is de kans groot dat ik sneller geneigd ben om mijn contactgegevens achter te laten. Daar kan jij dan weer informatie uit halen.
Dit effect kan op lange termijn ook zijn vruchten afwerpen. Zo weet ik na een quickscan bijvoorbeeld welke expertise je in huis hebt. Als ik weer gebruik wil maken van deze dienst zou ik eerder met jou in zee gaan. Win-win toch?
Actie
Je wilt natuurlijk eigenlijk maar dat je klant één ding doet: actie ondernemen. Die gewenste actie kan jij sturen door je website op de goeie manier in te richten. Op verschillende manieren kan je proberen je bezoeker te sturen naar een call to action:
- Contrast. Zorg dat je Call To Action Button (CTA) zich positief onderscheid van de rest van
je content. Maak deze een opvallende andere kleur zodat die er echt uitspringt. - Gaze Cueing. Ken je dat gevoel dat, als iedereen naar boven kijkt, jij ook heel sterk het
gevoel hebt dat jij óók moet kijken. Dat effect werkt dus ook op internet. Onze ogen worden
aangetrokken tot foto’s van mensen. De blik van de mensen op de foto kijkt meestal een
bepaalde richting uit: naar de Call To Action Button. Grote kans dat jouw ogen hierdoor ook
deze kant opgaan. - Pijlen. Voor het laatste duwtje in de rug kan je altijd gebruik maken van pijlen. Wij hebben
geleerd dat pijlen de juiste richting aanwijzen en zijn geneigd deze te volgen. Op je website
zou het gedrag van je bezoeker niks anders zijn.
Deze beïnvloedingstechnieken zijn eigenlijk nog maar het topje van de ijsberg. Er is veel onderzoek gedaan naar hoe jij je bezoeker de juiste richting in kan duwen. Meer weten hoe jij dat zetje in de rug kan geven? Bekijk ook nog even onze blog over neuromarketing en wordt een expert op het gebied van beïnvloeding.