De kracht van Storytelling
Met de kracht van storytelling laat jij jouw verhaal tot de verbeelding spreken. Het gaat om beleven en het vertellen van het echte verhaal. Ben jij gewend om een verkooppraatje te houden in combinatie met een pitch? Think again. Met storytelling raak jij je doelgroep en bind je ze aan je bedrijf door je verhaal. Hoe het precies werkt? Dat is de kracht van storytelling.
Wat doet storytelling?
Wist je dat mensen verhalende content makkelijker onthouden? Dit speelt namelijk in op je gevoel en verbeeldingskracht. Iets wat je raakt blijft in je hoofd zitten. Storytelling gaat niet om het meest grote of spectaculaire verhaal, maar om het echte verhaal. Jouw echte verhaal raakt mensen en dat is nu juist de kracht van storytelling. Hoe jij de mensen gaat raken met jouw verhaal kan op verschillende manieren.
Soorten storytelling
Om jouw verhaal te vertellen kan Storytelling op verschillende manieren ingezet worden. Zo kan jij mensen binden aan je merk door het vertellen van je merkverhaal. Voor welke waarden sta je en waarom moeten mensen zich hiermee identificeren. Ook kan je mensen aanspreken met het verhaal achter je producten. Wie kan ik zijn of worden als ik jouw product koop. Vertel daarom het echte verhaal over jouw merk of product.
Merkverhaal (Corporate story)
Deze manier van storytelling gaat echt over je bedrijf. Wat zijn je kernwaarden en welke missie en visie hebben jullie voor ogen? Vertel over je doelen, missie, visie, kernwaarden, beloftes en ga zo maar door. Probeer dit te vertalen naar jouw verhaal. Maar pas op: geen verkooppraatje! Storytelling gaat over het verhaal en de weg van de ups en downs. Probeer deze onderwerpen te vertalen naar jullie echte verhaal, want keeping it real is the key to success.
Een bedrijf die de corporate story echt nailed? Nike. Waarschijnlijk ken je het merk wel, maar hun slogan vast ook: Just do it. Nike is er voor elke atleet, amateur of professioneel. Dat stralen ze met heel hun merk uit in hun storytelling. Met alles wat ze vertellen willen ze laten zien dat er in iedereen een atleet schuil gaat. Dat is de kracht van storytelling.
Productverhaal
Een goed productverhaal gaat niet om de technische details of hoe je het product moet gebruiken. Het gaat om de beleving. Wie kan ik zijn of worden met jouw product. Je doelgroep wil weten hoe hun leven fijner en mooier wordt na het aanschaffen ervan. Verkoop daarom niet een product, maar een verhaal van je koper met het product. Dit lijkt misschien een beetje abstract, maar laten we een voorbeeld bekijken.
De master op het gebied van productverhaal? Tony Chocolonely. Het verhaal begint bij het product en komt hier helemaal in terug. Bijvoorbeeld hoe de ongelijk verdeelde stukken in de reep staan voor de ongelijke verdeling in de wereld. Ook wordt er vanuit hun merk en product één verhaal vertelt: 100% slaafvrije chocolade. Dit product wordt verkocht vanwege het achterliggende verhaal, mensen die staan voor deze kernwaarden willen zich met dit product identificeren.
Vertel ook over de ontdekkingsreis die nodig was om tot het idee voor het product te komen. Waar kwam het idee precies vandaan? Uitvindersverhalen doen het altijd goed. Zo gaf Teun van der Keuken (de oprichter en drijvende kracht achter Tony Chocolonely) zichzelf aan als ‘chocoladecrimineel’, omdat hij erachter kwam dat er geen 100% slaafvrije chocolade te vinden is. Mensen die zich hierin herkennen zullen zich snel bij jouw verhaal aansluiten.
Hoe kan jij storytelling toepassen?
Wil jij met jouw unieke merkverhaal klanten binden aan je bedrijf? Of heeft de doelgroep jouw product echt nodig om daarmee een heel ander persoon te worden? Vertel het ze. Maar nogmaals, maak het geen pitch. Je verhaal moet echt zijn, inclusief echte diepe dalen en hoge pieken. Een verhaal van een kabbelt bootje spreekt natuurlijk ook niemand aan. Makkelijk is het alleen niet. Maak je het te over de top? Dan mis je geloofwaardigheid. Maak je het te ingetogen? Dan haken mensen af. Je moet die juiste balans vinden tussen telling en selling. Maar, houd altijd in je hoofd: keep it real.
Wil jij jouw verhaal onder woorden brengen en je doelgroep overtuigen? Let’s go! Maar, heb je moeite met jouw waarden vertalen naar een verhaal wat tot de verbeelding spreekt? Laat ons helpen bij het vinden van de kracht van storytelling voor jouw bedrijf.