Tegenwoordig kun je er niet meer omheen. Een goede landingspagina is niet meer weg te denken uit de online wereld. Een krachtige landingspagina schrijven en daarbij je doelgroep aanzetten tot actie? In deze blog geven we je de do’s en don’ts voor een goede landingspagina.
Wat is een landingspagina?
First things first: want wat is een landingspagina nu eigenlijk? Een landingspagina is eigenlijk een specifieke pagina voor één doel. Jij wilt dat jouw doelgroep een bepaalde actie gaat uitvoeren. Zoals het intekenen voor je nieuwsbrief of het bestellen van dat ene product.
Om dit doel te stimuleren maak je een landingspagina. Echt specifiek gericht op één doel. Je potentiële klant ‘landt’ op je pagina vanuit een externe bron, zoals Google of sociale media. Ze klikken op de link en komen op jouw landingspagina terecht, vanuit hier gaan ze (hopelijk) jouw specifieke doel uitvoeren.
Is de gewenste actie uitgevoerd? Mission accomplished. Een landingspagina met waardevolle content is key voor je content marketing strategie. Goede content verwerken in je online marketing plan? Bekijk dan onze do’s en don’ts en zorg ervoor dat jouw website ‘on point’ is.
Voordat je begint:
Do: Met een landingspagina moedig je dus bezoekers aan om één specifieke actie te ondernemen. Dit doe je bijvoorbeeld met behulp van een gerichte tekst en ontwerp. Hiermee maak je trigger je de bezoekers om op het juiste moment aan te zetten tot actie.
Denk van tevoren goed na over wie jouw doelgroep is. Speel jij genoeg in op hun wensen en behoeften? Probeer in de hoofden te kruipen van je doelgroep, anders kan het lastig te zijn om overtuigende teksten in de juiste tone-of-voice te schrijven.
Don’t: Gewoon ‘iets’ doen. De aller eerste stap wat veel ondernemers en marketeers soms vergeten is het bepalen van doelen. Vergeet deze stap niet! Wat zou in een ideale wereld jouw bezoeker doen bij het bereiken van jouw landingspagina?
Wil je dat ze iets downloaden? Zich aanmelden voor de nieuwsbrief? Ga niet meteen een landingspagina maken voor elke advertentie groep, maar probeer je te richten op één specifieke pagina per campagne. Zo ga je in één rechte lijn op je doel af.
Overtuig de bezoeker
Do: What is in it for them? Benadruk kort en overzichtelijk jouw belangrijkste kenmerken die specifiek gericht zijn op jouw aanbod. Toon de voordelen van jouw dienst of product. Zo kort en bondig mogelijk, bijvoorbeeld in bullet points.
Je hoeft een Audi-rijder echt niet uit te leggen dat de auto comfortabeler is dan een paard en wagen. Schrijf je boodschap gericht op het stadium waar je doelgroep zich in bevindt. Ga je het juist richten op informeren of echt al aanzetten tot actie? In welke fase van de customer journey zit je doelgroep.
Het belangrijkste is nog wel: Wees persoonlijk! Ken je klant en geef je bedrijf een gezicht. Spreek je potentiële bezoekers persoonlijk aan. Een foto van je team kan al meer conversie opleveren en vertrouwen wekken.
Don’t: Onnodige afleiding. Je ziet op veel landingspagina’s nutteloze links en andere afleidingen. Je wil natuurlijk dat de bezoeker zich goed kan focussen op de belangrijkste call-to-action.
Verwijder daarom overbodige links en elementen die niet direct bijdragen aan je doel. Hierdoor zorg je voor voldoende rust.
Call-To-Action
Do: Komt de term ‘call-to-action’, je bekend voor? Bekijk hier wat het betekent! Kijk, daar heb je al een voorbeeld. Jouw landingspagina kan niet zonder een call-to-action.
Je call-to-action moet er echt uitspringen. Het is gericht op de actie van je gewenste doel en moet afwijken. Bijvoorbeeld door een opvallende kleur of door middel van pijlen. Een korte en bondige tekst is key.
Don’t: Het is oké om meerdere buttons te hebben, maar niet meerdere doelen. Belangrijk is om één doel en één call-to-action te hebben. Je wilt namelijk voor zo min mogelijk ruis zorgen en het overzichtelijk houden.
Als je bezoekers te veel verschillende call-to-actions aanbiedt, dan kan dit verwarrend werken in het maken van keuzes. Dit wil je natuurlijk niet. Probeer in de titel van jouw landingspagina, de advertenties en de call-to-action dezelfde boodschap te verwerken. Het is voor jouw bezoekers fijn om herkenning te hebben.
Meet je succes
Do: Hoe mooi is het om te zien wat voor een succes jouw landingspagina heeft? Dit kun je goed meten via Google Analytics. Je meet hierbij bijvoorbeeld hoeveel bezoekers er op de landingspagina komen en hoeveel bezoekers naar de product/dienstpagina gaan. Hoe groter het aantal bezoekers is dat doorklikt, hoe beter!
Don’t: Soms zegt jouw gevoel dat je een fantastische landingspagina hebt gemaakt. Dit ziet er dan waarschijnlijk ook erg gelikt uit, maar probeer toch gebruik te maken van een ‘kwaliteit score’.
Meten is weten! Het zou zonde zijn wanneer jouw advertenties niet naar de relevantie pagina’s leiden. Goede advertenties hebben over het algemeen een hogere kwaliteitsscore, check dit daarom goed.
Design Landingspagina
Do: Een eerste indruk is belangrijk, maar het belangrijkste van een goed ontwerp is toch wel de gebruiksvriendelijkheid. Een goed ontwerp helpt je bezoeker om beter door de pagina’s te navigeren. Het is het mooiste als de lettertypen, afbeeldingen en kleuren van je landingspagina overeenkomen met je campagne. Dit is vooral belangrijk voor betaalde advertenties, want wanneer je ervoor betaald zie je graag dat het je kwaliteitsscore verhoogt.
Don’t: Het is niet fijn om je door allerlei lange teksten heen te worstelen op een landingspagina. Op sommige landingspagina’s zie je door de bomen het bos niet meer. Veel lange teksten en geen uitdagende afbeeldingen of video’s zijn niet efficiënt.
Uit onderzoek is gebleken dat een goed ontwerp vertrouwen wekt bij de doelgroep. En vertrouwen creëren wil jij.
Met deze do’s en don’ts word jij een pro in het maken van landingspagina’s. Mocht je er toch niet uitkomen of valt er voor jouw gevoel nog winst te behalen? Onze experts staan altijd voor je klaar om jou te helpen.
Meer weten over website en zoekmachine optimalisatie? Bekijk onze blog over website optimalisatie tips en wordt een echte expert.
Website Optimaliseren: Klik Hier