Be trendy: social media trends 2022
De digitale wereld is afgelopen twee jaar in een sneltreinvaart gegroeid. Alles moest vanuit huis en iedereen was online te vinden. Ook jouw bedrijf moest dus in een razend tempo digitaliseren. Ook op social media is er veel gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan TikTok die als een paddenstoel uit de grond schoot. Benieuwd op welke trends jij moet inspelen om in 2022 helemaal social up-to-date te zijn? Word een social media expert met deze 5 social media trends van 2022:
1. Social commerce it hot
Twee jaren geleden kende we het concept van shops op social media nog niet eens. Tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken. Social media biedt gebruikers de kans om inspiratie op te doen en gelijk over te kunnen gaan tot commercie. Zelfs 53% van de 16 tot 24-jarigen gaan nu al op zoek naar nieuwe producten via social media in plaats van via zoekmachines, volgens onderzoek van Hootsuite. Serious business dus. Richt alvast de shops in op je social media kanalen en wees voorbereid want social commerce is nog steeds hard aan het groeien.
2. Creators domineren
Een creator is iemand die content maakt voor digitale media. Met het groeien van de e-commercemarkt is het van belang om ook aandacht te investeren in creators die betrokkenheid stimuleren en producten promoten. Creators voorzien platformen van unieke content. Je wilt dat deze creators ook aan jouw producten aandacht besteden. Probeer te zorgen dat de creators jouw product laten zien of promoten aan hun community. Want als zij het goed vinden, zijn de volgers ook al zo goed als binnen.
3. Lokale targeting
Een andere ontwikkeling van de pandemie: meer betrokkenheid bij lokale ondernemers. Consumenten zoeken en kopen vaker lokaal. Dit is voor jou dé mogelijkheid om hier op in te spelen. Door de juiste inzet van social media marketing kan jij je doelgroep targetten op basis van demografische gegevens, interesseprofielen en gedrag binnen het betreffende social media platform. Met de inzet van advertenties kun jij jouw potentiële doelgroep lokaal op de hoogte brengen van de acties om hen te stimuleren om bij jou een bestelling te plaatsen, af te halen of
langs te komen. Is lokale targeting ook echt iets voor jouw bedrijf? Leer alle ins en outs over lokale SEO met onze blog.
4. Short-form video is een blijvertje
Eerlijk is eerlijk, wat grijpt je aandacht meer: een statische foto of een kort energiek filmpje? Ja, dat dacht ik ook. Video content is een van de meest invloedrijke vormen van marketing. Short-form video heeft de social media wereld verovert, het beste voorbeeld: TikTok. Maar denk ook aan de story’s en Reels van Instagram. Je aandacht wordt gelijk gepakt en behouden door de korte, creatieve en vermakelijke filmpjes. Short-form content geeft je de mogelijkheid om je boodschap snel en efficiënt over te brengen naar je doelgroep, op een leuke en vermakende manier. Dus ik zou zeggen: licht, camera, actie!
5. Voice content
Misschien ken je de hype van 2021 nog wel: Clubhouse. De op voice gerichte app kwam binnen met een bang, maar heeft het niet kunnen waarmaken. Wel heeft het de shotlight op voice content gezet en een beweging op gang gebracht. Andere social media platformen hebben namelijk in een razend tempo voice features gelanceerd. Audio-content sluit perfect aan bij de tijd waar we in leven, denk aan podcasts. Wil jij je doelgroep echt aanspreken? Probeer audio content te integreren in je social media. Het is belangrijk dat je gaat kijken naar geluid. Een leuke podcast, muziek onder een Reels of het geluid dat je wil associëren met je merk. Allemaal hip en happening in 2022. Je ziet het al, een jaar vol interessante trends en ontwikkelingen. Met deze vijf trends op zak ben in ieder geval helemaal klaar voor de social media wereld van 2022. Heb je het idee dat je toch nog een beetje hulp nodig hebt? Bekijk onze social media adverteren pagina of stuur ons een berichtje en dan gaan we samen kijken wat wij voor je kunnen doen!