De 5 stappen voor het schrijven van een goede blog
Het is soms een uitdaging om te starten met het schrijven van een blog. Vraag jij jezelf ook wel eens af hoe je nou een goede blog schrijft? Dat leesbaar is, maar ook goed scoort in Google? Een goede blog opzetten doe je niet zomaar. Na het lezen van deze blog ken jij alle ins en outs van het schrijven van een fantastische blog!
Stap 1: Trek de aandacht
Kies een onderwerp waar jij een goed gevoel bij hebt en
dat past bij jouw doelgroep. Je schrijft dan makkelijker en hebt er meer
plezier in.
Het kiezen van een onderwerp is je eerste stap. Je doet
online research, je praat met mensen, je bedenkt waar je het graag over wilt
hebben. Allemaal manieren om ideeën op te doen voor een nieuwe blog. Schrijf
een goed idee meteen op, zodat je later kunt kiezen uit verschillende
onderwerpen.
Trek de aandacht! Jouw doel is dat klanten je blogs graag
gaan lezen. Vertel iets wat jouw doelgroep interessant vindt en geef hiermee
waarde aan je blog. Trigger de nieuwsgierigheid door met iets nieuws te komen.
Je klanten zitten niet te wachten op iets wat ze al kennen. Een goede
call-to-action werkt vaak ook om het wat makkelijker te maken.
Stap 2: Kies de beste woorden
Bloggen is een middel om je klanten meer diepte informatie te bieden over een onderwerp. Daarnaast is het ook nog eens een hele strategische manier om aan een betere ‘Google ranking’ te werken. Is dit wat jij wilt bereiken? Sla deze stap dan niet over!
Bloggen is dus een strategische keuze. Als je het goed aanpakt, dan indiceert Google op jouw belangrijke zoekwoorden. Ga daarom brainstormen en maak een lijst met zoveel mogelijk woorden over jouw onderwerp.
Push jezelf om zover mogelijk te gaan! Begin met 50 woorden en probeer uit te breiden naar 200 woorden. Ga in de schoenen van je klanten staan, hoe zouden ze jouw onderwerp verwoorden in een vraag? Gebruik die woorden.
Stap 3: Maak jouw verhaal en beeld samen één
Het is bewezen dat er meer wordt doorgeklikt naar blogs met beeldmateriaal. Minimaal één beeld bij je blog is al voldoende, maar het is natuurlijk prima als je meer foto’s of video’s toevoegt om je blog te illustreren. Denk eraan dat je beeldmateriaal de juiste benamingen hebben die gerelateerd zijn aan de informatie in je blog.
Door je verhaal aan te vullen met beeldmateriaal, sta je ook binnen de kortste keren hoger in Google. Google houdt er echt van dat jij waarde hecht aan de bezoekers van je website. En een afbeelding of video spreekt ook veel meer tot de verbeelding. Dan hebben jouw klanten meteen het idee waar het over gaat als ze jouw blog scannen. Dit is wat jij wilt natuurlijk, hun aandacht meteen pakken!
Stap 4: Plannen is succes
Je hebt nu als het goed is een mooie waslijst aan onderwerpen gemaakt. Dan nu een hele belangrijke stap: plan het in! Maak een schema, want als je iets in je leven succesvol wil maken, is consistentie key.
Wees daarom consistent in wanneer je een blog gaat uploaden. Kies een vaste dag wanneer je je blog post, hierdoor bouw je ook het vertrouwen op van je klanten.
Kies ook vaste momenten wanneer je aan je blog gaat werken. Weet je dat je de tijd moet nemen om aan je blogs te gaan schrijven, probeer dit dan ook stap voor stap te doen. Zo houd je beter de focus voor het goed schrijven van een blog en houd je het leuk voor jezelf.
Stap 5: Vang de aandacht door structuur
Werk als eerste de ruggengraat van je blog uit. Een ruggengraat houdt in dat je een titel bedenkt, een eerste alinea, tussenkopjes en het einde. Houd telkens in je hoofd wat je wilt bereiken met het schrijven van de blog en welke doelgroep je wilt bereiken.
Je blog moet een minimale lengte hebben. Wat dé ideale lengte is van een blog verschillen de meningen over. Als je kijkt naar de meest bezochte blogs zijn ze vaak wel rond de 2000 woorden, deze zijn best lang. Google inventariseert pas vanaf de 300 woorden, zit je hieronder dan telt je blog niet mee voor Google.
Zorg er dus voor dat wat je ook schrijft, je minimaal aan de 300 woorden zit. Mocht je echt een goed onderwerp hebben dat aansluit bij je doelgroep en kun je echt waarde leveren? Daag jezelf uit en ga voor een langere blog van 2000 woorden.
Leesbaarheid staat boven alles! Schrijf korte zinnen en alinea’s. Bedenkt voor jezelf verschillende tussenkopjes, zodat de tekst overzichtelijk blijft. Klanten lezen vaak vanaf hun tablet of telefoon, door tussenkopjes te gebruiken maak je de tekst dan goed leesbaar.